SEO-copywriting: tips & tricksIn deze blogbijdrage geven we een aantal tips & tricks rond SEO-copywriting. Beetje muggenzifterij om te beginnen: de term SEO-copywriting is niet helemaal correct. Wanneer we webteksten schrijven en die optimaliseren voor zoekmachines, zijn we eerder bezig met content writing. We schrijven geen commerciële teksten die op korte termijn doen verkopen (= copywriting). We brengen inhoudelijke stukken die de expertise van een merk, product of dienst in de verf zetten. Deze aanpak is gericht op de wat langere termijn en maakt deel uit van je content marketing.

Belang van SEO-copywriting

Allicht onnodig om zeggen, maar SEO staat voor Search Engine Optimization. Je website dusdanig “in orde zetten” dat deze in de zoekresultaten van Google, Bing en co helemaal bovenaan staat. Heel wat factoren spelen hierin mee, zoals de veiligheid van je website (https), de snelheid, de ALT-beschrijving van je afbeeldingen… Dé differentiator is echter de inhoud van je website. De webteksten. Dat is logisch. Google wil zijn marktaandeel als meest gebruikte zoekrobot behouden. Daarom is het belangrijk dat hun “klanten” (diegene die zoekopdrachten invoeren) tevreden zijn en terugkeren. Hoe krijgt Google dit voor elkaar? Hun bezoekers moeten vinden wat ze zoeken. Kwaliteit van inhoud dus. SEO-copywriting verzekert de kwaliteit  van de inhoud van je website. Het is dé essentiële factor om goed te scoren in zoekrobots. 

Zoekopdracht

Wanneer je een SEO-tekst schrijft, is de eerste vraag die je jezelf moeten stellen: met welke zoektermen willen we dat deze bijdrage gevonden wordt? Als er een zoekopdracht als vraag ingegeven zou worden in Google en deze moet bij jouw bijdrage terecht komen: hoe zou deze vraag luiden? Denk na over iets dat uniek en differentiërend is, want er zijn veel vissen in de zee. Wanneer je de zoekterm als vraag stelt, is dat doorgaans een goede titel voor je bijdrage. Een vraag triggert om te zoeken naar een antwoord; een vraagt wekt nieuwsgierigheid op. De stimulans om door te klikken naar jouw bericht is dan des te groter.

Inhoud, inhoud en inhoud

Zie hierboven: content is king in SEO. Wanneer je investeert in kwalitatieve teksten, zal dit op termijn het verschil maken. Verwacht niet dat je in 1-2-3 bovenaan Google staat, maar mits enig geduld komt dit. De aanhouder wint met kwaliteit als differentiator.

Leesbaarheid van je tekst

Je kunt werken aan de leesbaarheid van je tekst op twee niveaus: op vlak van inhoud en op vlak van structuur. Inzake inhoud is het belangrijk om vlot leesbare, toegankelijke teksten neer te pennen. Vermijd moeilijke worden, ellenlange zinnen en andere zaken die een negatieve invloed hebben op de leesbaarheid. Het is van belang dat de beoogde zoekwoorden genoeg in de tekst verschijnen, maar overdrijf hier niet in. Je schrijft voor mensen, niet voor zoekrobots.

Tweede focus moet een heldere structuur van je tekst zijn. Begin met een inleiding, eindig met een conclusie en daartussen paragrafen met tussentitels. Een coherent en goede gestructureerd verhaal. Ook binnenin de paragrafen zorg je voor duidelijkheid door bijvoorbeeld opsommingstekens te gebruiken. Een tip kan zijn om vooraf de “outline” (structuur) van je tekst te noteren en niet onmiddellijk in je pen te kruipen.

Paginabeschrijving, -naam & links

In de paginabeschrijving van je website (zie hieronder) dient een duidelijke beschrijving te staan van waar je pagina voor staat. Uiteraard moet daar ook de zoekterm in staan waarmee je gevonden wil worden. Verder mag deze beschrijving niet te lang en niet te kort zijn en moet ze triggeren om te lezen.  Ook de paginanaam moet de kerninhoud van je pagina weergeven.

paginabeschrijving

Waar Google ook nog op let, is het aantal interne en externe links. In de paragraaf hieronder staan wat externe links naar WordPress en naar Yoast. Deze zijn in de eerste plaats functioneel voor de inhoud, maar helpen dus ook om de SEO-score van je pagina te verhogen. Zorg tenslotte ook voor een aantal interne links naar andere pagina’s op je website.

Laatste tip: Yoast SEO

Er is software die je helpt om vlot webteksten te schrijven die geoptimaliseerd zijn voor SEO. De meeste websites op het net zijn tegenwoordig gemaakt met WordPress. Installeer binnen je WordPress-website bijvoorbeeld de plugin van Yoast. Een plugin is een kleine stukje software met een welbepaald doel. In dezen dus SEO-webteksten schrijven. Yoast screent zowel de leesbaarheid van je tekst alsook of je tekst SEO-proof is. De feedback is zeer duidelijk via een rood, oranje of groen licht. Dit zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet.

SEO-copywriting: oefening baart kunst

Schrijven is inspiratie … maar vooral transpiratie. Doorgaans ken je voldoende je sector, dienst of product om een hoop interessante zaken “op papier” te zetten. Volg volgend stappenplan om tot “iets” te komen:

  1. Je onderwerp: waarover ga je schrijven … maar zoek het niet te ver. Denk aan welke vragen je klanten meestal stellen of wat hen interesseert.
  2. Formuleer je onderwerp in de vorm van een vraag (zie paragraaf hierboven).
  3. Maak de structuur van je tekst: hoe ga je je tekst opbouwen? Wat is de logische flow erin? Waar wil je uitkomen?
  4. Schrijven maar.
  5. Laat je tekst nalezen door iemand anders. Je eigen fouten lees je op den duur niet meer.

De eerste tekst is mogelijk een harde noot om kraken. Oefening baart echter kunst. Voor je het weet, ben je een echte copywriter die inspirerende teksten uit zijn pen tovert. Succes!

Hulp nodig?

Je eigen teksten laten nalezen door ons? Toch maar je tekst door een professional laten schrijven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *